CVA Keten - De juiste zorg na een beroerte

Leefregels & voorkomen

U kunt zelf uw kans op een beroerte verkleinen

Evenals de kans op een hartinfarct is ook de kans op een beroerte in grote mate door uzelf te beïnvloeden. Dit kunt u doen door te kiezen voor een gezonde leefstijl. Want met een gezonde leefstijl heeft u de kans op een beroerte voor een deel in eigen hand. Hier geldt dus zeker dat voorkomen beter is dan genezen!


Wat is een gezonde leefstijl?

1. Stop met roken
Roken leidt zowel tot een verhoogde bloeddruk als tot slagaderverkalking. Uitgerekend de twee belangrijkste oorzaken van een beroerte. Stop dus zo spoedig mogelijk met roken. Door te stoppen met roken is gemiddeld drie jaar na het stoppen het risico zo ver gedaald tot het niveau van iemand die nooit heeft gerookt.

2. Let op uw voeding
Te vette voeding kan slagaderverkalking veroorzaken. Bovendien werkt het overgewicht in de hand, dat vervolgens weer leidt tot een verhoogde bloeddruk. Verder heeft een te veel aan zout in uw voeding invloed op het ontstaan van een verhoogde bloeddruk. Tip: gebruik kruiden om uw eten op smaak te brengen. Kies bewust voor een gezonde voeding.

3. Zorg voor voldoende beweging
Met voldoende lichaamsbeweging verkleint u uw kans op een beroerte. Regelmatig bewegen met een matige tot redelijke inspanning. Hier hoeft u niet voor te gaan sporten; fietsen naar het werk, huishoudelijke klusjes als tuinieren en ramen lappen zijn ook prima. Probeer dagelijks een half uur te bewegen. Dit hoeft niet aan één stuk; twee keer een kwartier of drie keer tien minuten is ook goed. Tip: stap eens een bus- of tramhalte eerder uit en neem de trap in plaats van de lift. De lichaamsbeweging komt de conditie van uw hart en bloedvaten ten goede, het helpt bij voorkomen van overgewicht en het werkt ontspannend.

4. Leer met stress om te gaan
Door stress kan uw bloeddruk stijgen. Daardoor ontstaat een extra belasting voor hart en bloedvaten. Pak daarom de stressfactor aan en zorg voor voldoende ontspanning en afleiding.